Zrozumienie niepłodności

Czy znasz kogoś, kto miał problemy z zajściem w ciążę? Może sama masz ten problem? Niepłodność jest częstą chorobą układu rozrodczego, która dotyka zarówno kobiety, jak i mężczyzn. Warto poświęcić kilka minut, aby dowiedzieć się co oznacza niepłodność i co może ją powodować.

Niepłodność u kobiet

U większości kobiet niepłodność definiowana jest jako niemożność zajścia w ciążę po roku próbowania. W przypadku kobiet po 35 roku życia bezpłodność może być rozpoznana po sześciu miesiącach. Problemy z jajnikami, jajowodem i macicą mogą powodować niepłodność, ale jednym z najważniejszych czynników ryzyka jest wiek. Prawdopodobieństwo zajścia w ciążę u kobiet gwałtownie maleje co roku po 30 roku życia, ponieważ ma mniej zdrowych jaj pozostawionych, jest bardziej prawdopodobne, że poroniła i może rozwinąć się inne schorzenia, które mogą powodować problemy z płodnością. Palenie tytoniu, spożywanie alkoholu, stres i skrajny przyrost masy ciała mogą również wpłynąć na zdolność kobiety do zajścia w ciążę. Kobiety, które mają trudności z zajściem w ciążę, powinny porozmawiać z lekarzem.

Warto pamiętać o tym, że niepłodność nie zawsze oznacza, że dana osoba nigdy nie będzie mogła mieć dziecka.

Niepłodność u mężczyzn – możliwe przyczyny

Niepłodność to nie tylko stan kobiety. Spośród mężczyzn, którzy szukają pomocy, 18 procent ma problemy fizyczne, które przyczyniają się do bezpłodności. Warunki medyczne, takie jak cukrzyca i mukowiscydoza, uraz, infekcja i leczenie chemioterapią lub radioterapią, mogą wpływać na płodność mężczyzny. Podobnie jak palenie tytoniu, spożywanie ciężkiego alkoholu, suplementacja testosteronem, stosowanie sterydów anabolicznych, używanie narkotyków i narażenie na toksyny środowiskowe.

Leczenie niepłodności

Niepłodność może mieć niszczycielskie skutki fizyczne, emocjonalne i finansowe. Jest jednak nadzieja. Chirurgia, leki, witaminy i technologia wspomagająca pomagają osobom z niepłodnością mieć zdrową ciążę. Mogą to być drogie i czasochłonne metody i nie działające na wszystkich. Ponadto ubezpieczyciele zdrowotni nie zawsze pokrywają koszty takiego leczenia.

Niepłodność jest częstym problemem, ale trudno o niej mówić. Osoby dotknięte niepłodnością mogą doświadczać gniewu, utraty masy ciała, stresu i poczucia winy. Organizacje non-profit i grupy wsparcia oferują zasoby i wsparcie osobom dotkniętych niepłodnością.

Jeśli Twój przyjaciel lub ukochana osoba boryka się z niepłodnością, możesz nie wiedzieć, jak możesz ją wspierać. Zdobywanie wiedzy o niepłodności i dzielenie się przesłaniem, że jest to powszechna i ważna sprawa zdrowotna dla wielu osób, to świetny pierwszy krok. Niektóre grupy non-profit mają wskazówki, co robić, czego nie mówić, i jak wspierać swoich bliskich.

Aby dowiedzieć się więcej na temat niepłodności i jej leczenia, odwiedź ginekologa. Warszawa oferuje obszerną listę lekarzy ginekologów, którzy zajmują się diagnostyką i leczeniem tego schorzenia. Profesjonalny ginekolog pokieruj Cię, jakie kroki powienieneś przeprowadzić, aby zmienić stan choroby.